Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Praag haalt op vergadering van Ajax hard uit naar ‘sneue’ club

Laatste update:

Michael van Praag vindt de kritiek van de VEB (de Vereniging van Effectenbezitters) op zijn aanstelling bij Ajax 'sneu'. De voorzitter van de Raad van Commisarissen van Ajax haalt dinsdag op de bijzondere aandeelhoudersvergadering (BAVA) hard uit naar de beleggersclub. "Begrijpt u het? Ik niet", stelde Van Praag tegenover de aandeelhouders van Ajax.

Van Praag keerde eind 2023 terug in de RvC van Ajax. Kort daarvoor hadden de Amsterdammers directeur voetbalzaken Sven Mislintat vanwege de desastreus uitgepakte transferzomer op non-actief gezet. Van Praag moet sturing geven aan de wederopbouw van Ajax.

Gerben Everts, directeur van de VEB, was begin 2024 kritisch op de aanstelling van Van Praag. Everts zei in Trouw dat het not done is om een oud-bestuurder van een club opnieuw aan te stellen als commissaris.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Van Praag is erg verbaasd over de woorden van Everts, ook omdat de VEB eerder 'de volledige steun' uitsprak aan zijn aanstelling bij Ajax. "Over mijn benoeming mocht u in november stemmen. Ik had 'de volledige steun' van de VEB. Maar een paar maanden erna wordt ineens gesteld dat ik niet bij Ajax betrokken mag zijn. Begrijpt u het? Ik niet."

Woordvoerder Joost Schmets van de VEB wilde op de aandeelhoudersvergadering niet ingaan op de woorden van Van Praag. Schmets riep Van Praag op om niet te 'hakketakken' over een oud interview en het daar 'later nog eens over te hebben'.

Leo van Wijk vindt dat Gerben Everts (VEB) moet 'oprotten'


Op de vergadering van Ajax klinkt meer harde kritiek op de VEB. Leo van Wijk, die tegelijkertijd met Van Praag zitting nam in de RvC, is niet gediend van de aanwezigheid van Everts. "Oprotten met die man", zei Van Wijk terwijl hij met de vuist op tafel sloeg.

Everts had recent harde kritiek op het KPMG-rapport dat Ajax op liet stellen over de transferzomer die Mislintat leidde. Daarin stelde de VEB-directeur dat Ajax 'niet dieper kan zinken' omdat de club het onderzoek van KPMG naar Mislintat niet openbaar wil maken.

"Ik heb in mijn dertigjarige bestuurservaring heel wat meegemaakt, maar zo laag heb ik de VEB nog nooit zien zinken", aldus Van Wijk. "We hebben de VEB gevraagd deze woorden terug te nemen."

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste Ajax-nieuws? Word nu lid van het Ajax Zone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De VEB probeert al jaren een beetje te scoren over de rug van Ajax heen. Ajax is geen gewoon aandeel, het is een supporters aandeel, die neem je erbij in je de beleggingsmix omdat je Ajax supporter bent. Je gaat daar geen geld mee verdienen, dat snapt iedereen. De overgrote meerderheid van de aandelen is ook nog eens in handen van de vereniging.

Maar elk jaar is het raak. Klagen over het niet uitgekeerde dividend, klagen over hoe zaken lopen, klagen over weet ik wat.

Heel goed dat van Praag er eens wat van zegt.

21 mei 2024 om 16:54

Ajax wilde naar de beurs toch? Dan heb je je aan bepaalde spelregels te houden

21 mei 2024 om 17:19

Precies! Ajax moest zo nodig naar de beurs en heeft daar destijds goed aan verdiend. Dan moet je achteraf niet gaan zeuren dat de regels zo streng zijn...

21 mei 2024 om 17:28

Er staat nergens in de beursregels dat je verplicht bent om dividend uit te keren. Als je het doet zijn aandeelhouders blij. Als je hte niet doet zijn aandeelhouders niet blij en verkopen ze hun aandelen. Prima zou ik zeggen.

21 mei 2024 om 17:40

Dan moet je ook niet zeuren dat aandeelhouder zeuren omdat ze geen dividend uitgekeerd krijgen

21 mei 2024 om 20:12

De klachten komen niet van de aandeelhouders. Die stemmen er jaarlijks mee in dat er geen divident uitgekeerd wordt.
De VEB klaagt elk jaar.

21 mei 2024 om 20:30

Kan best zijn dat de VEB vaker ligt te zeuren maar nu hebben ze iig helemaal gelijk. Het rapport van KPNG is schandalig. De wijze waarom v Praag om is gegaan met de situatie rondom Kroes is schandalig en puur gehandeld van uit eigen gewin. De handelswijze van de raad van commissarissen vorig jaar is te triest voor woorden en het is dan ook helemaal terecht dat daar mensen weg moeten. Kortom, de CEB mag er wel/niet soms naast zitten, maar hier hebben zij het iig beter bij het rechte eind dan de raad van commissarissen.

21 mei 2024 om 21:46

Er zitten geen mensen meer uit de RvC van verleden jaar in de huidige RvC. Simpel als dat.

De VEB heeft het dus helemaal niet bij het rechte eind.

En wat je ook vind van het rapport van Kpmg, het is aan Ajax om te bepalen of uitbrengen van dat rapport schadelijk voor de club is, en daarmee dus voor de belangrijkste grootaandeelhouders zoals de vereniging is.

Dat is dus niet aan de VEB, die vertegenwoordigen praktisch niemand.

21 mei 2024 om 22:36

Speedyafc, zeker wel. Drie leden hebben aangegeven op te gaan stappen, niet per direct maar z.s.m. dit onder aanhoudende druk van supporters, anders was dat niet gebeurd. En dit hebben zij half april dit jaar bericht als ik me niet vergis.

Je zit op de beurs dan heb je met de spelregels van de beurs te maken. Dan had je als voetbalclub niet naar de beurs moeten gaan. De VEB komt al meer dan 100 jaar met succes voor de aandeelhouders van bedrijven op. Feit dat de vereniging grootaandeelhouder is, is leuk feitje maar maakt de overige aandeelhouders niet plotseling onbelangrijk.

Ik snap dat je graag alles recht breit wat jouw cluppie betreft, feit is gewoon dat ze dom bezig zijn en enkel tegen de lamp aanlopen vanwege het feit dat ze op de beurs genoteerd staan. Van de ene kant is dat op de beurs zijn dus erg vervelend van de andere kant het zorgt wel voor meer transparantie.

21 mei 2024 om 22:45

Jullie club betaald gewoon dividend.

Ajax keert jaarlijks 25 tot 35% van de operationele winst (exclusief transfergelden) als een cash dividend uit. Omdat de transfergelden jaarlijks redelijk verschillen, levert dividend gebaseerd op de operationele winst volgens de Ajax meer stabiliteit op. De eventuele opbrengst van spelerstransfers wordt geïnvesteerd in de aankoop van nieuwe spelers.

Afgelopen jaar (2022-2023) 9 cent per aandeel. In 2019 0,25 cent. Daar tussen niks omdat ajax operationeel verlies had geleden.

22 mei 2024 om 08:48

Aandeelhouders gaan over het aanstellen van RvC leden. Zo eenvoudig is het.
En als de overgrote meerderheid van de aandeelhouders het prima vind, wie is de VEB dan? Wie vertegenwoordigen zij dan?

21 mei 2024 om 17:16

Als je je als club bij de beurs laat registreren en je daar honderden miljoenen vedient, dan gelden alle beursregels ook voor mijn cluppie Ajax.

Het kan niet zo zijn dat het Ajax-aandeel aan de voorkant een 'funaandeel' is zonder winstoogmerk maar aan de achterkant een miljoenenbusiness.

21 mei 2024 om 17:17

Te scoren over de rug van Ajax? Ze zijn nou eenmaal beursgenoteerd en daar horen bepaalde aspecten bij. De VEB praat gewoon als een collectief van Effectenbezitters. In de voetballerij komt dat misschien vijandig over, maar dat komt omdat een voetbalclub toch wat anders gerund wordt. Dat zou een VEB er niet van moeten weerhouden om kritiek te uiten als zij vinden dat het nodig is. Er zijn duidelijk regels overtreden, dus wat dat betreft snap ik dan de kritiek niet, los van of er wat mee te verdienen is. De regels zijn er nou eenmaal.

De uitspraak dat een oud-bestuurder jaren later geen commissaris hoort te zijn, vind ik wat misplaatst. Dat het in het bedrijfsleven misschien niet veel voorkomt, maakt het niet dat Ajax zoiets nooit zou moeten doen. Ervaring is nou eenmaal belangrijk, zowel in de voetballerij als in het bedrijfsleven. Bovendien is er nergens een regel die dat ook maar enigszins verbiedt. Tot daar kan ik de reactie van Van Praag wel begrijpen.

21 mei 2024 om 20:14

Ik heb mijn twijfels of de VEB namens veel aandeelhouders spreekt. Mijn gevoel zegt dat ze voornamelijk namens zichzelf spreken en zich graag profileren over de rug van Ajax.

21 mei 2024 om 20:35

Ik heb het gevoel dat v Praag zich juist over de rug van Ajax aan het profileren is. Hij zoekt stropoppen die naar zijn pijpen dansen. En daar heeft Kroes natuurlijk geen zin in. Dat is dan ook de rede waarom v Praag zo bij die aandelen situatie handelde. Waarom niet direct pro actief zoeken naar een passende oplossing ipv direct roepen dat hij nooit meer terug kon komen?

21 mei 2024 om 22:41

Speedyafc, of het veel zijn is toch helemaal niet relevant. Wat is dat voor rare redenatie. En of zij zich willen profileren, zoek dan eens op wat voor succesvolle miljardenclaims en miljoenenclaims ze hebben gehad in hun 100 jarig bestaan. Hoe lastig kan het zijn om te accepteren dat je club die vrijwillig naar de beurs is gegaan, structureel de regels van de beurs overtreedt. Vervolgens is er een vereniging die opkomt voor de belangen van de aandeelhouders en in zekere zin ook de fans want zij stellen misstanden aan de kaak, maar zij zijn volgens jouw de bad guys in dit verhaal lol.

Kroes is niet doorgelicht en had vorig jaar al geweigerd moeten worden, van Praag geeft zijn gegevens niet door maar laten we het afgeven op de VEB

22 mei 2024 om 08:51

Hou toch op over claims. Totaal niet relevant. Er is nauwelijks handel in aandelen Ajax dus kan je ook nauwelijks koersverlies lijden op een aandeel Ajax. Gaat echt om kleingeld.
Dat is hier ook het hele probleem, het is geen echt aandeel om in te handelen. Het is er voor supporters, stukje van je eigen club bezitten.

22 mei 2024 om 15:59

@speedyafc - Dat doet er niet toe. Die regels zijn er nou eenmaal en daar moeten ook de mensen mee leven die aandelen hebben die weinig tot niets opleveren...

21 mei 2024 om 17:52

Altijd maar dat argument dat het een ‘emotioneel’ aandeel is en geen ‘winst/verlies’ aandeel. Het is een aandeel. Dus heb je je aan regels te houden, ook als je Alex Kroes heet of als je Ajax bent.

22 mei 2024 om 08:52

Of er regels worden overtreden is aan de toezichthouder om te bepalen en niet aan de VEB.

21 mei 2024 om 18:39

Ik vind dit een heel raar statement. Je zegt dus dat ze naar de beurs zijn gegaan, maar dat dat eigenlijk voor spek en bonen was. Het was eigenlijk een verkapte collecte. Dat mensen nou op eens echt gaan doen alsof het een bedrijf is, slaat nergens op.

22 mei 2024 om 08:55

Precies. Een collecte onder supporters die daarmee een stukje van hun club konden bezitten.
Waarbij de vereniging en de naam en meer dan tweederde van de aandelen houdt en daarmee de absolute macht.
Doel van Ajax is sportief succes, rendement behalen voor de aandeelhouders is geen doel.
Ajax is een voetbalclub.

Volgens mij is Ajax als organisatie de laatste om een andere de maat te nemen. Organiseer eerst je eigen shit voordat je een ander bekritiseert.

21 mei 2024 om 17:19

Het ligt eraan. Ik snap wel dat Van Praag er niet blij mee is dat zo'n Everts de uitspraak doet dat het 'not-done' is om een oud-bestuurder jaren later commissaris te maken. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Het is ook niet in strijd met de regels. Dat is gewoon een misplaatste uitspraak. De kritiek met betrekking tot de aandelen kan ik wel begrijpen. Er zijn nou eenmaal regels en dan maakt het niet meer uit of die aandelen winstgevend zijn of niet.

21 mei 2024 om 17:26

Hoe slecht de organisatie ook zou mogen zijn. Je mag gewoon voor jezelf opkomen en eventuele onterechte kritiek pareren. Anders brengt dat de club en de betrokken personen alleen maar meer in diskrediet.

De VEB moet ook afstand nemen van bepaalde uitspraken van Everts, die is vooral bezig op persoonlijke basis en niet meer vanuit de organisatie. Dat een van Wijk zich zo laat uitlokken en verlagen zegt wel genoeg over z'n kwaliteiten als commissaris, je spreekt namens de club niet namens jezelf maar dat lijkt meneer niet echt door te hebben, die denkt oprecht dat hij Ajax is.

21 mei 2024 om 17:20

Het was echt beschamend om te horen. Had er al niet veel van verwacht. maar dit sloeg echt alles, dat ze hun eigen straatje schoon gingen vegen wisten we wel, maar op deze wijze. Ongekend, en echt alle perken te buiten

21 mei 2024 om 18:21

Nou inderdaad. Was gewoon straat vechten. Dan ben je bestuurder en ga je op een officiele vergadering van je club op tafel rammen en ‘oprotten’ roepen. Pure paniek voor zijn baantje denk ik, dus dan maar hard erin en doen alsof de ander heel slecht bezig is.

21 mei 2024 om 18:23

@homelander

Volgens mij kun je eigenlijk niet eens verrast zijn. Het is toch bekend hoe deze heren zijn. Ze hebben volgens mij een te groot ego.

Ik was al bijna bang dat het rustig was geworden bij Ajax. Ik heb al enige tijd geleden aangegeven dat ik het gevoel heb dat er te veel mensen met een bepaald ego zitten die zichzelf het belangrijkst vinden en dat je eigenlijk afscheid moet nemen van deze mensen.

Het moet om Ajax gaan en niet om iemands ego!!

De beste man heeft toch wat extra grijze haren(wenkbrauwen) gekregen na zijn kortstondige huidige periode bij Ajax. Leeft alleen maar kritiek en frustratie rondom zijn naam.

Mensen op
Het pluche die zich aangevallen voelen…

Vrijwel altijd zie je dan hoe klein dit soort omhooggevallen volk daadwerkelijk is

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren